Mgr. Kristýna Somerová

Učebna: 104A
Budova:
 Jílová 43a, Olomouc
Vyučovaná studijní zaměření:
hra na zobcovou flétnu

E-mail: somerova@zusik.cz

Na zobcovou flétnu jsem začala hrát v první třídě a přirostla mi k srdci tolik, že jsem se jí nechtěla vzdát ani po dokončení obou cyklů ZUŠ. Proto jsem se (až po absolvování gymnázia a s nástupem na VŠ) přihlásila na konzervatoř. Tehdy jsem si prostě jen nedokázala představit, že bych měla přestat hrát. Ještě jsem netušila, že se nebudu profesně věnovat překládání, které jsem vystudovala, ale právě výuce hry na zobcovou flétnu. Když jsem však během studia na konzervatoři začala také učit, zjistila jsem, že to je pro mě to pravé povolání, ve kterém se cítím na svém místě.

Od té doby jsem již prošla působením na několika hudebních školách a pracovala s mnoha žáky nejrůznějších povah, věku a zaměření, od pětiletých po padesátníky. Každý je jedinečný a každý pro svůj optimální rozvoj potřebuje trochu jiný postup a trochu jiný přístup. A to právě výuka v ZUŠ umožňuje objevovat, což je pro mne nikdy nekončícím dobrodružstvím a zdrojem nového poznání.

Některé základní principy ale uplatňuji u všech žáků. Ve zkratce se dá říct, že se je snažím vést k tomu, aby mě už nepotřebovali. Učím je při hraní sledovat sami sebe, hledat příležitosti ke zlepšení a postupy, jak toho dosáhnout.

Kromě této „pracovní“, technické stránky existuje v hudbě i neméně důležitá stránka prožitková. Hudbu jsme podle mého názoru nevynalezli proto, abychom mohli předvést svou technickou dokonalost, ale proto, abychom estetickým způsobem vyjádřili, co prožíváme a tím lépe to prožili. Proto se žáky vždy hledáme ve skladbách nálady a způsoby, jak je vyjádřit. Také věnujeme prostor tvořivosti a improvizaci, a to i s těmi nejmladšími. Nebo spíš zejména s nimi! (Chtějte po puberťákovi, aby poprvé v životě zaimprovizoval…)

A proč mám tak ráda zrovna zobcovou flétnu? Nejspíše pro její bezprostřednost. Je to v podstatě takové prodloužení těla hráče a při hře vyslovujeme slabiky, skoro jako bychom mluvili. Těsnější spojení s tělem a vším, co se v něm děje, je snad jen u zpěvu. Právě díky tomuto napojení jde o nástroj mimořádně vhodný k tvořivému vyjádření. Navíc si ho lze vzít s sebou skoro kamkoli. Je to prostě kamarád na celý život.

Studium:
– Soukromé šestileté gymnázium v Ostravě
– Konzervatoř EA v Olomouci ve třídě Jitky Konečné
– UPOL: Bc.: Anglická filologie – Historie, Mgr.: Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad
– MUNI: Teorie a provozovací praxe staré hudby (hra na zobcovou flétnu pod vedením Jakuba Kydlíčka)

Předchozí pracovní působení:
– HŠ Šauerovi
– ZUŠ Uničov
– ZUŠ Žerotín
– ZUŠ Kojetín (dosud)

Další aktivity a záliby:
– Orchestr zobcových fléten Flauti Grandi při ZUŠ IK
– Flétnový kvartet Banchetto musicale
– Country skupina Hadova kapela
– zahradničení, zejména pěstování zeleniny


Partneři